tirsdag den 14. februar 2012

Inspirere og inspireres...

Jeg har primært trukket inspiration fra andre haveejere i blog-land. Især den berømte Claus Dalby har været og er til stadighed en stor inspiration for mig. Jeg får øjnene op for farvesammensætninger jeg ikke havde tænkt på, jeg har fået blik for at løv som for eksempel sølvblad eller hosta giver liv inden blomsterne springer ud, og jeg har fået øjnene op for, at også de gule, orange og postkasserøde blomster har deres berettigelse og kan live op der hvor det ellers ser kedeligt ud.

Mit hjerte banker dog stadig primært for de blå og hvide blomster.

Mine elskede blå franske anemoner, blå hortensia og blå ridderspore.

De hvide skal helst være fyldte blomster. Det hvide bed omfatter mine roser i en stor krukke: Glamis Castle som er en engelsk rose. Falstaff har jeg et enkelt eksemplar af, og den ligner Glamis Castle - altså bortset fra farven jo....  Jo man aner et mønster i blomsterfacon ikke...


Glamis Castle, fotograferet 2010, før de blev flyttet i krukker
Falstaff - billede lånt, husker desværre ikke hvorfra - undskyld!

Hertil har jeg min Gruss an Achen  rose, som er HELT fantasisk - om muligt skal jeg have flere af dem. Gruss an Achen dufter ikke, men hold nu op, hvor ER den helt igennem pragtfuld - og den er absolut rigt blomstrende.

Gruss an Achen, på min terrasse juni 2011
Dertil kommer de hvide dahlia, helst i pom-pom form, de hvide ranunkler og ikke mindst de hvide liljer.

Apolloliljer, 2010

Men blogland kan også inspirere på andre måder. Ind til medio januar i år, fulgte jeg primært en håndarbejdsblog - min veninde der hækler og strikker på livet løs. På grund af hende fik jeg mig endelig lært at hækle - strikkepindene lader jeg dog ligge endnu. Det viser sig, at min haveblog også omvendt har inspireret hende, så for engangs skyld var det ikke mig, der sugede til mig af alle I andres ideer. Hun hækler, strikker og spiller klaver her, hvis I vil udvide horisonten til andet end planter ;o)

På de mørke vinteraftner er hækling en fantastisk adspredelse fra haveplanlægningen. Armen vil dog ikke lege med endnu, men håber jeg inden længe kan slæbe garnet med ud på vores terrasse, nyde duften af blomster mens jeg hækler på et barnevognstæppe til et vennepar, der venter deres første barn.

Til da, vil jeg sidde i min udestue med en god bog og kigge ud på en anden ting jeg har tyvstjålet idéen til her i blogland - en islygte, jeg akkurat nåede få lavet, inden frøken Tø meldte sin ankomst.

2 kommentarer:

  1. Jeg overvejer en god håndfuld Glamis Castle her til sommer i et nyt bed jeg er ved at anlægge. Hvordan syntes du den opfører sig?

    SvarSlet
  2. Dejlige planter du viser! Ideen med islygten så jeg godt sidste år, men havde helt glemt det igen, øv nu er det vist for sent

    SvarSlet