lørdag den 11. februar 2012

Forårsuro...

Ja, den følelse kender de fleste havefolk vel efterhånden i disse dage, men temperaturen er stadig Sibirisk frem for dansk forår...

Det på trods, har jeg nu alligevel rumsteret i garagen her til formiddag, godt pakket ind i skiundertøj, tykke sokker, vinterstøvler og vanter.

Jeg har kontrolleret at mine dahlia-knolde ikke er frosne, for der har virkelig været koldt. Den ellers frostfrie garage har været under nul. Beviset fik jeg da jeg ville plante nogle stedmoderblomster ud, og deres rødder i potterne var delvist frosne...

Men de blev plantet ud - lige nu står de dog stadig i garagen for lige at komme sig efter omplantningen - om en uges tid flytter jeg dem ud i indkørslen.

I indkørslen er planen til sommer at have det gule-orange bed. Nogle af krukkerne har stået i indkørslen vinteren over, så jeg gravede det gamle café-bord og tilhørende stol frem allerede i dag, og rokerede en smule rundt på det. Det blev ganske fornuftigt, men jeg glæder mig til højere temperaturer, så jeg kan få lidt mere liv derude.
Lige nu er det hvid klokkelyng, lys rosa alm. lyng samt en vintersnebolle, der er i krukkerne - men i de nuværende temperaturer blomstrer de jo alligevel ikke, så det går nok at blomsterne endnu ikke er afstemt i de gule og orange farver.

Jeg fik endelig også omplantet den sidste af de to kamelia der er "adopteret" fra planteskolen og sået to slags tagetes. Garagen ER for kold til at spire frø må jeg erkende, så de er midlertidigt flyttet ind i udestuen, som er omkring 18 grader pt. Men nu er "Eskimo" og "Orange Boy" sat i gang - der står på posen de kan spires fra februar, men skulle det vise sig være for tidligt, så har jeg ikke gang brugt halvdelen af hver portion, så der er frø i det tilfælde spiringen mislykkes.



Efter den runde var jeg nu også selv en menneskelig istap, omend kun en brøkdel af uroen mættet...
Som så mange andre, glæder jeg mig til den første weekend i marts, hvor der for alvor kan komme gang i løjerne. Jeg har ihvertfald mentalt afsat den weekend til at rode og rumstere i haven-

1 kommentar:

  1. Altså jeg bliver helt elendig når jeg ser i allerede er i gang med forspiringen. Jeg må hellere få hentet tingene ind og gå i gang :o)

    SvarSlet