onsdag den 15. februar 2012

HEUREKA!!!

Min mand holder et par fridage, og her til formiddag gik han i oprydnings-mode på vores kontor.
Fint, super, dejligt!

Han fandt min havemappe, hvor jeg har lagt papirerne på drivhuset, et par gemte IdéNyt-blade osv.

Herunder også min liste fra 2009, som var første sæson med drivhus. Jeg kan se på min liste hvornår jeg spirede agurker (aaalt for tidligt ved jeg nu...), hvornår de franske anemone-knolde kom i krukker osv osv. Det var også første sæson, hvor jeg for alvor gik op i min have, så det er faktisk rigtigt rart at have listen, for der er jo nogle erfaringer gemt i den liste. Som for eksempel netop at det er aaalt for tidligt at spire agurker i februar!


Jeg fandt også min liste over "Blomstring 2010 (anslået)" hvor jeg måned for måned har listet de forskellige blomster. Den liste lærte mig så, at bare fordi man har lagt løg og sået frø - så er det ikke det samme som at skidtet opfører sig som man gerne vil...


Papirerne på drivhuset lå løst i mappen, så jeg ville lægge nogle af dem i en plastiklomme. Oprydningen på kontoret affødte et par tomme mapper.

Plastiklommer + mapper = idéen om, at opbevare mine frø i plastiklommer i mapper i garagen....
Pludselig slog det mig, at de efterhånden hedengangne foto-plastiklommer MÅSKE kunne passe til de sædvanlige størrelser frøposer....

Og sørme så!!!!!!!!!!

Jeg synes selv det er en fantastisk idé!
Jeg forestiller mig en mappe til frø til køkkenhaven og en mappe til blomsterfrø. Blomsterfrø kan jo alt efter temperement sorteres efter farve, såningstidspunkt, om det er et-årige sommerblomster, om det er staudefrø eller hvad det er.... Jo - mulighederne er mange.

Og fordelen ved mapperne er jo, at frøene står mørkt og ryggen markeres med enten "køkkenhave", "sommerblomster", "staudefrø" eller hvad man nu lige synes så der hurtigt kan dannes et overblik.

Mapperne kan jo suppleres med en lille "indholdsfortegnelse" i starten om man vil... Ja, jeg kan godt lide orden og overblik ;o) Det er en faglig skade fra økonomi-studiet!

Jeg synes ihvertfald SELV jeg er genial, hvis nogen skulle være i tvivl....

3 kommentarer:

  1. Nej Mette, du er genial og det er hermed bevist. Jeg har en mappe til alle de små blomsterbilleder som har siddet på de planter jeg har købt i tidens løb. Jeg bruger også fotolommer og har inddelt det hele efter hvilke bede i haven planterne befinder sig i. Så kan jeg bedre overskue hvad jeg har købt :o)Men mine tomme frøposer ligger og roder, fordi jeg ikke nænner at skille mig af med dem og det er jo også hyggeligt at se hvad man har lavet. Nu ved jeg da lige hvor jeg skal gøre af dem. Du er en knag :o))

    SvarSlet
  2. Jeg synes bestemt du er SUPER genial. Lige noget for os med meget lidt plads og en trang til overskuelighed. Den ide napper jeg :-)

    Ha´en god aften
    Birgitte

    SvarSlet
  3. Hej Mette

    Tak for din besked om Glamis Castle :o) Så skal jeg helt sikkert have dem, for hos mig kommer de til at stå et rimeligt solrigt sted og det skulle jo så gerne resultere i mange blomster. Jeg har selv to crocus rose, som her i sommers blomstrede fuldkommen vildt. Dem er jeg helt syg med, så jeg har været meget i tvivl om jeg skulle fortsætte med flere af dem eller skulle kaste mig ud i Glamis Castle. Nu har du overbevist mig :o) Og se, der er flere end mig som syntes du er genial :o)

    SvarSlet