søndag den 29. april 2012

Gaveregn

Mens "alle andre" tilsyneladende er til plantemarked i Lyngby, holder vi fridag. Jeg havde en prøve-eksamen i fredags og efter en uges forkølelse/influenza var det ikke lige det jeg havde mest lyst til, men jeg bestod.
Igår havde de jo lovet herligt vejr, men det var aflyst og erstattet af regnvejr. Jeg fik dog igår alligevel sat de mange tete-a-tete løg (min mand svingede spaden), han flyttede en klematis og jeg fik lagt de mange hvide perlehyacinter.

Her til formiddag er der til gengæld dejligt solskin, så senere i dag skal græsset klippes og min fat-boy hængekøje slippes fri af sit vinterhi. Jeg glæder mig til at ligge derude og nyde livet!

På terrassen blomster "snedrivebuskene" så smukt lige nu. De kaldes sådan, fordi de især om aftenen ligner buske med sne på de lange grene. Det er dog så svært at fotografere, men her er et par vellykkede billeder af blomsterne i formiddagssolen... (Husk - de kan vises større - det vinder de meget ved)



I den forgangne uge har vi også haft besøg af mine forældre (igen) - den ene halvdel skulle på konference - den anden ryddede op i vores haveskur, mens min mand og jeg passede vores respektive jobs. DET er da luksus at komme hjem til at skur, der er ryddet op og alt det der skal køres på genbrugspladsen sorteret fra!!!
Derudover fik jeg af min mor foræret fem kobjælder - her ses de tre lilla, fik også to hvide, men de er afblomstrede allerede


Til venstre her ses min magnolie "Stellata" som jeg også fik af mor - i den højre krukke min rose Gruss an Achen (som faktisk også er en gave fra min mor - fik den i 2010) og i den forreste krukke er mine franske anemoner godt i gang med deres fine løv

I den høje krukke har jeg en klematis - derfor fik jeg obelisken/plantestativet af min mor, så den har noget at slynge sig omkring

Med fra sin egen have havde hun almindelige skovanemoner - jeg har ikke en eneste almindelig anemone i haven, så jeg har fået to bakker hjemme fra mors have. Herligt! Håber de trives her, så jeg kan få masser af dejlige anemoner.

Mine tete-a-tete er sat og lyser godt op i et mørkt hjørne allerede i år. Til 30,- lyser den gule farve godt op i hjørnet.


Og så lige et enkelt, sjældent indendørs billede.

Denne "vase" er fra min farmor. Da hun og min farfar boede på gården, arbejdede min farmor med at tage prøver for det lokale mejeri. Det foregik i disse små glasflasker.
I mange år har kurven med flaskerne stået i hendes kælder. I julen '11 fik jeg lov at få dette sæt. Jeg forklarede hende at jeg ville bruge den som vase.

I går fik jeg plukket tulipaner fra mit "plukkebed" og her til morgen kunne vi så nyde synet af de 12 tulipaner der over natten har udviklet sig meget

Så jo - alt i alt en gaveregn der vil noget - det er måske ikke voldsomt dyre sager, men det er ting som jeg har ønsket mig og "vasen" fra min farmor  har en familiehistorie - både mine forældre og jeg kan jo huske de prøver og min farmor synes det var en sjov idé at hendes gamle prøvesæt ny fik nyt liv som blomstervase.
Meget passende, når det nu primært er fra min farmor jeg har arvet min blomsterkærlighed.

5 kommentarer:

  1. Jamen altså at have sådan en mor :-D Tror du der skulle være en mulighed for at man kunne blive adopteret? ;-D ha ha...
    Du har knagme fået mange lækre ting af din mor må jeg sige.
    De der Kobjælder er jeg altså ret vild med efter at have set dem på rigtig mange blogs. Før kendte jeg dem slet ikke. De er så nuttede.
    Jeg købte også rigtig billige Tete-a-tete i går i Jem&fix, 3 kr. pr. stk. Så jeg købte en hel bakke med 24 stk. De fleste så lidt "triste" ud, men jeg fandt en bakke nederst på reolen som så rigtig godt ud :-D (Lækkert når man kan gøre sig sådan nogle dejlige køb.)
    Hold da op den er fed den "ting" du har fået fra din farmor. Godt den går i arv så den ikke går tabt. Elsker når ting både har patina, og en sød historie :-D
    Ha´en god søndag.
    Kh. Marianne :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Til næste år bemærker man jo ikke, hvis de så lidt triste ud i år :-)
      Og ja - min mor er meget gavmild - hun kan godt lide at give os små gaver når vi ikke venter dem.
      Jeg kendte heller ikke kobjælder før - men som du skriver har mange nævnt dem på bloggene i år.
      Jeg er også rigtig glad for flaskerne fra farmor - og min farmor havde slet ikke tænkt over man kunne bruge den som vase.

      Slet
  2. Jeg er også én af dem, som ikke er i Lyngby. Jeg overvejede det meget, men der var et stykke arbejde, som skulle klares inden "det sjove". Så nu vil jeg i haven for at begynde tilsåning af urtehaven :-)
    Skønne ting du har fået af din mor. Jeg elsker blomster og ting med historie. Hver gang man går forbi en "blomster-gave" så tænker man på giveren - herligt :-) Jeg husker fra min barndom, at kontrolløren kom og tog prøver af mælken, så kan sagtens se historien i dine flasker. Du er "rigtig heldig", at du har fået dem, så du har et dejligt, smukt og evigt minde om din farmor :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber din urtehave er kommet et stykke vej så :-)
      Ja, min mor er holdt op med at købe afskårne blomster til mig når de kommer på besøg - hun ved jeg meget hellere vil have en blomst til haven, en potte eller som jeg også fik denne gang - hjælp med at rydde op i f.eks. skuret.
      Jeg har en del blomster som jeg forbinder med forskellige anledninger - da jeg blev bachelor fik jeg en rose - kalder den min bachelorrose :)
      Af samme årsag er jeg glad for prøveflaskerne fra farmor - netop fordi jeg selv kan huske det fra min barndom når jeg var på gården på ferier - og ikke bare har hørt om det

      Slet
  3. Tillykke med alle de mange dejlige ting du har fået af din mor.
    Flot " vase ".
    Tak for kigget.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet