onsdag den 11. april 2012

Et ganske fint køb...

Netto er og bliver faktisk en af de bedre butikker til tilbehør til have og terrasse hvis man lige har øjnene med sig...

Således er jeg nu et zink-bakke-bord rigere, til den rimelige sum af 149,- - med tanke på hvad zinkbakker normalt koster, så er 149,- for en zinkbakke på 60 cm. i diameter og et stel en ganske fin pris. Samtidig er det umanerligt nemt at have med at gøre - man folder bare stellet ud, fæstner en hægte, lægger bakken på og voila....


Jeg har stillet det sammen med de blå krukker - de blå farver passer flot sammen med zink.
Jeg er ikke 100% tilfreds med opstillingen endnu - dog primært på selve bordet. Hvor den store zinkbalje står lige nu, regner jeg med at stille en nummeret mindre med hvide liljer i... (den der blev plantet til forleden)
Senere kommer også en stor zinktønde med en hvid hortensia i, som hen på sensommeren skifter farve til pink.


Min plantereol fra Bilka er også på plads, men her er jeg heller ikke helt tilfreds med opstillingen af krukkerne. Heldigvis er de færreste plantede til endnu, det venter jeg med til opstillingen er på plads. Min lillebror har kærligt døbt reolen "plantealteret" - så sådan omtales den fremover herhjemme ;-)
Det er primært hvide og lilla blomster der skal plantes heri. De to grønne "duske" foran er henholdsvis vintergækker fra svigermor jeg ikke har fået sat i plænen endnu samt ramsløg som jeg går og overvejer krukken til. Jeg vil helst ikke have dem ud i et bed, for de breder sig godt nok hurtigt.

Det fugtige vejr byder ofte på gæster her i haven - jeg er ikke ubetinget begejstret for dem - sidste år åd de tre dahlia selv om de stod i krukker, så jeg kæmper lidt med dem for at holde dem i bedene og ikke i mine krukker. Vores yngste niece elsker at give dem navne som vi så skriver på med sprittusch. Det er dog længe siden vi har set hverken "Søren Brun", "Vanni" eller "Kurt" - både vi og naboen havde fornøjelsen af at hilse jævnligt på "Vanni", men det er desværre længe siden vi har set hende...

.

6 kommentarer:

  1. Hej Mette - vil bare fortælle dig, at det ikke er vinbjergsnegle der spiser dine dahlia'er, du kan være sikker på, at der de grimme af slagsen (den iberiske). Om vinbjergsnegle står der: »De naturlige leveområder er på større og mindre bakker, samt i åbne kratområder og mere sjældent i folks haver. Her lever den mest af forrådnede plantedele og døde dyr.«
    De ser fine ud din opstillinger - og tillykke med dit plantealter...HA HA dejligt med go' humor!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar, men jeg er ganske sikker på det er vinbjergsneglene der var de glubske - pillede dem nærmest dagligt ud af krukkerne - vi har ret mange vinbjergsnegle her i området. Heldigvis flere end de grumme "dræbere" - dem ser vi endnu kun en håndhuld af på en sæson, mens vi på en regnvåd aften kan tælle op mod 20 vinbjergsnegle.
      Ja - humor må der til :-D

      Slet
  2. Godt køb du har gjort i Netto.
    God fornøjelse med opstillingen af dit plantealter.

    Kh Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - og ja opstillingen og nusse rundt med forskellige muligheder er jo faktisk den halve fornøjelse ;o)

      Slet
  3. Hej Mette

    Hvor har du mon organiseret ramsløg henne? Jeg sukker efter en samling af dem :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. De er også nupset i svigermors have - hun er leveringsdygtig i maaaange gode sager :-D - skal også snart så morgenfruer, tallerkensmækker, mamelukærme og pralbønner fra svigermors gemmer...

      Det kan da være jeg netop skal sætte ramsløgene ud i et skyggebed så de kan få lov brede sig lidt og andre dermed også kan få en god pottefuld

      Slet