Viser opslag med etiketten vintergæk. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten vintergæk. Vis alle opslag

søndag den 13. januar 2019

Forår - i overført forstand

Det sidste indlæg jeg har skrevet, er fra foråret 2015... Siden da, har der været dødt her på bloggen, men har gennem en periode fået mere og mere lyst til at genoptage min haveblog. Måske især fordi, jeg har fået fornyet lyst til haven, men her hen over vinter, må man jo tage til takke med "arm chair gardening". Så nu blev det tid til at lade bloggen vågne fra sit lange "vinter-hi".

Siden 2015 er der sket lidt af hvert i den private sfære, hvilket har været medvirkende til stilheden. Jeg var ikke landet på den helt rette hylde jobmæssigt - så derfor tog vi et stort spring i 2016 og jeg takkede ja til et job i England, en halv times tid fra Manchester. Min mand havde et spændende job i København, så derfor blev det weekend-pendling mellem København og Manchester - heldigvis var flyveturen under to timer, og der var gode muligheder for tog til og fra Manchester lufthavn og den by jeg boede i.

Landskabet i det nordlige England, er så fantastisk smukt. Jeg nød at gå tur hver dag i frokostpausen, da jeg havde en time til frokost. Kontoret lå i en ombygget mølle, hvor man producerede tekstiler - og møllerne blev oftest opført ved en kanal. Så jeg arbejdede lige ved siden af en kanal i et smukt landskab. Det var derfor oplagt at gå ture.

Min mand kom til England på weekend - vi skiftedes til at tage frem og tilbage mellem Englang og DK. På den måde kunne vi også opleve England sammen. Vi var bl.a i Edinburg en weekend, London en anden, selvfølgelig nogle ture i Manchester og ikke mindst rundt i Macclesfield som byen jeg boede i hedder.

Jeg fik i sommeren 2017 job tilbage i København. Det tog ikke lang betænkningstid. Jeg savner England, men jeg nyder være hjemme med min mand og katte - og har ikke mindst fået et virkelig fantastisk job og fremragende kolleger.

Derfor var haven nedprioriteret i både 2016 og 2017.
I efteråret 2017 gik jeg i gang med et stort ønske jeg har haft længe. Jeg elsker de græsplæner der om foråret farves af vintergækker, eratins, snepryd, krokus og andre forårsløg.
Jeg lagde derfor i efteråret 2017 et par tusinde løg. Jeg bandede grundigt og højlydt undervejs, men da foråret endelig ankom i marts/april 2018, elskede jeg det.

I sommeren 2018 led min have som alle andre i heden. Dertil kom at jeg i april kom til skade med det ene knæ, og måtte opereres. Så derfor var jeg ret begrænset i forhold til havearbejdet - også selv om det primært bestod i at rede hvad der redes kunne.

Det betød til gengæld OGSÅ at jeg havde rigtig god tid til at tænke over hvad jeg gerne vil med haven. Så jeg inddrog den ene del af vores aflange græsplæne til en "frugtplantage" - jeg elsker kirsebær og blommer, så jeg har med hjælp fra min mand plantet to blommetræer og to kirsebærtræer. Jeg har også længe ønsket mig et japansk kirsebærtræ og et magnoliatræ - så i alt er der plantet seks træer. Ved "indgangen" er der sat en stor rosenbue med en klatrerose på hver side.

Vores meget aflange græsplæne har alle årene været noget vi bare gik hen over for at komme fra den ene ende af haven til den anden. Nu er den pludselig en del af haven og selvom træerne ikke er specielt store endnu og selvfølgelig står uden blade, så er det en helt anden følelse at gå igennem allerede nu.

Dertil er jeg kommet videre med drømmen om en løgplæne, og alt i alt er der lagt over 10.000 løg rundt om i haven - dog ligger de fleste narcisser og tulipaner i krukker i indkørslen, mens vintergækker, krokus, snepryd og krokus ligger fordelt rundt om i græsplænen.

Billederne er en god sammenblanding fra England, billeder af haven i 2017 og 2018.

Indkørslen, julen 2018

Indkørslen, julen 2018

Jordbær trivedes godt i løvfaldssommeren 2018 - ikke nok til mavepine, men nok til en lækker smagsprøve - plantede tre nye sorter i august 2018

 Dahlia "Bishop of Dover" sammen med en græs jeg ikke husker navnet på. De blev placeret ved siden af hinanden ved et tilfælde, men passede smukt sammen i farverne 

Duftærterne sammen med Dahlia "Mambo" var også smukke naboer

Dahlia "Mambo" i vase med ærteblomster - vi renoverede soveværelset i sommeren 2018. Er stadig forelsket i tapetet

 Humlebi travlt optaget af en lavendel

Kæmpe verbena var smuk og en perfekt nabo til nelliker

En lille kattefigur placeret ved et espallier med en lille fulg på toppen - det lykkes aldrig katten at fange fuglen dog. I krukken er der petunia - de stod sammen med kæmpe verbena og nelliker i det lilla hjørne.

I det lilla hjørne stod der også australske violer

Min væg af roser - Madame Alfred Carriére - der er en plante ved hver sin side af et rio-net. Drømmen var en væg af roser - den har jeg fået.

En lille Afroditi-figur i Bacopa

Vibeæg. Har fået lagt flere vibeæg i efteråret, en af dem der er uundværlig i forårshaven. Er så facineret af det firkantede mønster


Porcelænshyacint. Så fin når man for alvor ser den

Martsvioler - jeg har efterhånden store intense lilla plamager i græsplænen - det dufter fantastisk når man går igennem dem. Så de får lov at sprede sig så meget de ønsker
 Flere violer - duften er og bliver berusende

Snepryd. Jeg stiftede først bekendtsskab med snepryd et par år efter vi overtog haven, men den blev hurtigt en favorit. Derfor er der også lagt masser af snepryd - både af de store, de små, de blå og de hvide

En af de ting der facinerer mig med snepryd er at det ser ud som om man har drysset haven med glimmer i det rette lys.

Erantis og krokus i stride strømme i April 2018
 Flere krokus. Humlebierne havde travlt, så kunne sidde og nyde forårssolen og lyden af hummelbierne

Nu er vi i England - dette er en af de gamle mure hvori der bl.a vokser bregner 
 High tea må der til i England. Det lokale bageri leverede en utrolig lækker high tea for 12 pund per snude og man blev RIGELIGT mæt - fik cup-cakes med hjem i doggy-bag. Kunne godt spise en scone med jam lige nu
 Udsigt udover en mark fra en bakketop i Bollington - min arbejdsplads ligger 15 minutters gang fra denne top

 Julestemning på markedspladsen i Macclesfield


Udsigt fra en længere gåtur rundt i Bollington. Er der noget at sige til jeg elskede området?

En Jaques Cartier rose i rimfrost fra en weekend hjemme i København

Endnu et charmerende lille hjørne i Macclesfield

 Fra en frokost-gåtur på vej fra supermarkedet efter frokost

Alchymist rose sommeren 2016 - selv når den smider kronbladene bliver det smukt

Alchymist rose - samme hjørne - denne gang med snuden mod himlen

Buddah og Annabelle hortensia 

Nu håber jeg så, der ikke kommer til at gå næsten fire år igen før næste blodindlæg

søndag den 8. marts 2015

En vaskeægte forårsdag

Mon ikke vi er mange der har haft travlt i haven i dag?

Forleden var jeg på min lokale planteskole, og fandt bl.a et par aurikler og primula på restereolen - ti planter for 30,- er jo til at overskue.

Så jeg fandt to hvide og to lyserøde primula, to blå og en lyserød aurikel samt tre potter med vibeæg.
De lyserøde primula og auriklen skulle bare have noget vand, og så var de fine igen. Jeg synes den reste-reol er SÅ fantastisk - der kan virkelig gøres nogle gode køb, hvis man lige har øjnene med sig.

Her er den ene primula - de er plantet i "rio-bedet" som primært er lyserøde blomster - dog med noget hvidt islæt hist og pist for at bryde det

I det ene højbed er der dukket et par vintergækker op. De står så fint lige nu, men flytter dem nok ud i græsplænen, når de er ved at være færdige for i år. Det ville være ærgerligt at komme til at grave dem op i forbindelse med enten såning eller lægning af kartofler deri.


Jeg elsker vintergækker. Så derfor passer jeg godt på dem jeg har. 


Derfor er det tid til at grave tuerne op, og dele dem lidt. Det har jeg ikke fået gjort nogensinde i de år vi har boet her.

Ud over reste-reolen faldt jeg også for denne smukke julerose - meget smuk mørk bordeaux-rød - næsten sort. Jeg måtte have to med mig, da planterne ikke er så store - men det bliver de jo forhåbentlig en dag. De er så smukke mod den blå himmel.


Pt. står de på havebordet på terrassen, men planen er, at de skal enten i en krukke, eller i et bed ud mod vejen - men jeg er ikke helt afklaret med hvad jeg vil med det bed - så den plan kan jeg nå lave om mange gange.

I haven er en del af de tidlige krokus ved at være færdige - men nogle af dem står i så tilpas meget skygge, at de stadig står flot.
Mon de tuer af disse krokus ikke også bør deles lidt, så de får mere plads til at dele sig på? De er SÅ smukke, og absolut blandt mine favoritter af krokus.

Tilbage til "rio-bedet" - jeg har også købt to store flotte "traditionelle" juleroser og plantet deri. Selv om jeg har lagt lidt forårsløg i bedet, så er det stadig meget stort og bart på denne tid af året. Det kan nogle juleroser forhåbentlig hjælpe på.

Endnu en klynge af løg jeg overvejer at grave op og dele lidt videre, er mine dorothea-liljer - de står så flot, så de trives uden tvivl på denne placering. Men det går meget langsomt med at øge bestanden, så jeg vil prøve om det kan hjælpe at grave dem op og give dem lidt mere plads mellem løgene.

Til sidst endnu et køb. (Jeg fik penge til både fødselsdag og jul til have-lækkerier)
Et "mini-drivhus" - som jeg havde tænkt at bruge til forspring, men da det blev leveret kunne jeg godt se at det ikke kan være i vindueskarmen... Så nu bliver det en ting til terrassen - nu skal jeg bare lige finde ud af, hvad jeg skal putte deri. Det er jo oplagt at have nogle af de lidt sarte blomster deri, men pt har jeg primært stauder i mine krukker på terrassen...

Ikke et skidt problem at spekulere over :)

fredag den 1. marts 2013

Tale er sølv, tavshed er guld....

Bare ikke når man har en blog....

Jeg beklager mit laaange fravær - i januar havde jeg supertravlt med at skrive på en opgave og lave min problemformulering og min kontrakt til specialet.
Februar er så gået med eksamensforberedelse - og jeg var oppe i går - det gik super og jeg mangler nu ikke flere ordinære fag!! YES!


Og så er det jo den første officielle forårsdag i dag - så det var oplagt at vække bloggen lidt til live igen. Jeg har været årets første tur på planteskolen idag og har da også lige tullet rundt fem minutter ude.
Men det blæser for meget til at være ude i længere tid  - og er for træt endnu efter eksamen ;o)

Men MÅTTE selvfølgelig have hornvioler med hjem!


Jeg faldt også over et par stykker med lavendelfarvede blomster, men de står endnu i bakken så dem må I vente med billeder af.

Til gengæld er der jo endelig masser af erantis og vintergækker på vej!

Her ligefrem mine dobbelte vintergækker. Jeg holder grundigt øje med dem, for jeg har kun denne ene lille klynge af de dobbelte vintergækker.


Men ikke nok med det - mine krokus har også hørt rygtet om at det ER forår og hilser på!

 Jeg kan slet ikke stå for disse små, sarte krokus.

Man kan lige ane de er lilla indvendigt! Sidste år postede jeg også billeder af dem - og fandt ud af hvad de hedder - men nu kan jeg ikke lige huske det, men navnet må ligge i en af kommentarerne fra den gang :-)


Glædelig første forårsdag :-D


søndag den 25. marts 2012

Vendsyssel tur-retur!

Frem og tilbage er lige langt - men når der er 450 km hver vej så er man godt ør i hovedet...
Især når fredag eftermiddag og søndag eftermiddag bød på så lækkert vejr...

Men der var fødselsdag i Vendsyssel - både for svigerfar og veninden med hobby-bloggen
Så tager man jo gerne turen :-D Meeen - efter et par solide Bacardi Lemon & Sprite er jeg nu glad for jeg kunne have kontaktlinser i i dag, så den hårde forårssol kunne dæmpes lidt med solbriller - og så hjalp pit-stoppet på McD omkring Vejle også lidt på det hele ;o)

Og nu kan jeg nemlig løfte sløret for en overraskelse jeg kort omtalte for efterhånden længe siden... Veninden sendte mig for et godt stykke tid siden et link til de smukkeste zinnia... De kunne ikke opdrives på danske frø-web-shops så jeg bestilte nogle hjem fra Sverige - de blev sået og jeg købte to flotte krukker. Ideen var så, at frøene havde været så langt fremme jeg havde plantet dem over i krukkerne for hende, men altså - lærte igen man ikke kan planlægge så detaljeret når det kommer til spirende frø... Så hun fik en bakke med små spirer og to tomme krukker :-)

De ER da smukke - de hedder "Queen lime red". Jeg har naturligvis et par spirer selv også - de vil være smukke sammen med de lyserøde dahlia og liljer.

Vel hjemme igen skulle jeg naturligvis lige rundt i haven og se til det hele - om nu alt var vel. Og det må man sige det var...

De franske anemoner spirer på livet løs i drivhuset, så nu er det vist på tide de flyttes ud af drivhuset og ned på terrassen.


De røde tulipaner har blomstret nogle dage nu - de er virkelig glade at se på.

Snepryd som jeg også er stor, stor fan af blomstrer nu, men jeg har desværre ikke så mange endnu - men det kan jo komme.

Hækken grønnes for alvor.

Og fra svigermors have kom der en stor tue afblomstrede vintergækker med, så bestanden lige får et ekstra indspark til næste sæson. Svigermor fandt også to mindre kobberkar som hun ikke selv bruger - om ikke det var noget for mig?? JO da!

Jeg ved LIGE hvor de skal stå...
De skal pynte i indkørslen sammen med disse små, glade hornvioler. Det er så skønt at komme hjem til lidt liv og lidt farve i indkørslen :)


Jeg tror de vil passe godt ind i det røde/brune/orange gule farvetema jeg vil prøve opbygge derude!
Så nej, jeg har igen ikke lavet det store i haven - men jeg har nydt den, de få solskinstimer jeg har været hjemme i dag til det ;o) OG det tæller alligevel mest i min verden..........


Aaaaahhhh...........