Viser opslag med etiketten Violer. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Violer. Vis alle opslag

søndag den 10. marts 2019

Foråret der forsvandt

Februars skønne milde forårsvejr forsvandt da kalenderen endelig sagde forår....

Inden da nåede jeg dog nyde alle de mange krokus, erantis og vintergækker der væltede op i min have. Det var hårdt at lægge så mange løg - men åååååh hvor jeg dog er glad for jeg gjorde det!!




Nu skal de bare have lov til at passe dem selv de næste mange år, og stille og roligt brede sig.
Eneste ulepme i år er at "græsplæne" er en tilsnigelse pga tørken sidste år... Så det er mos og blomster - og meget lidt græs...

Men en sæson med målrettet indsats og pleje, skulle nok få græsplænen tilbage.

Sidste weekend nåede jeg heldigvis at komme nogle timer i haven - fik ryddet op i visne stauder og en del ukrudt. Turen afslørede jo heldigvis mange skønne ting på vej op.

I garagen er jeg så småt ved at skyde gang i årets dahlia-forspiring - der er en del knolde, men mange af dem er små.


På terrassen er jeg også så småt i gang - men det kan ikke svare sig lave for meget derude, da den nuværende konstruktion er færdig, skal pilles op og ny terrasse bygges.
Men i mellemtiden er det nu stadig rart med noget smukt at kigge på.



Denne weekend hygger jeg mig indendørs med en god bog, lidt hækletøj og en tur til dansetræning i går... Jeg har været så letsindig at melde mig til et show-dance hold.... Så træning må der til!!





søndag den 13. januar 2019

Forår - i overført forstand

Det sidste indlæg jeg har skrevet, er fra foråret 2015... Siden da, har der været dødt her på bloggen, men har gennem en periode fået mere og mere lyst til at genoptage min haveblog. Måske især fordi, jeg har fået fornyet lyst til haven, men her hen over vinter, må man jo tage til takke med "arm chair gardening". Så nu blev det tid til at lade bloggen vågne fra sit lange "vinter-hi".

Siden 2015 er der sket lidt af hvert i den private sfære, hvilket har været medvirkende til stilheden. Jeg var ikke landet på den helt rette hylde jobmæssigt - så derfor tog vi et stort spring i 2016 og jeg takkede ja til et job i England, en halv times tid fra Manchester. Min mand havde et spændende job i København, så derfor blev det weekend-pendling mellem København og Manchester - heldigvis var flyveturen under to timer, og der var gode muligheder for tog til og fra Manchester lufthavn og den by jeg boede i.

Landskabet i det nordlige England, er så fantastisk smukt. Jeg nød at gå tur hver dag i frokostpausen, da jeg havde en time til frokost. Kontoret lå i en ombygget mølle, hvor man producerede tekstiler - og møllerne blev oftest opført ved en kanal. Så jeg arbejdede lige ved siden af en kanal i et smukt landskab. Det var derfor oplagt at gå ture.

Min mand kom til England på weekend - vi skiftedes til at tage frem og tilbage mellem Englang og DK. På den måde kunne vi også opleve England sammen. Vi var bl.a i Edinburg en weekend, London en anden, selvfølgelig nogle ture i Manchester og ikke mindst rundt i Macclesfield som byen jeg boede i hedder.

Jeg fik i sommeren 2017 job tilbage i København. Det tog ikke lang betænkningstid. Jeg savner England, men jeg nyder være hjemme med min mand og katte - og har ikke mindst fået et virkelig fantastisk job og fremragende kolleger.

Derfor var haven nedprioriteret i både 2016 og 2017.
I efteråret 2017 gik jeg i gang med et stort ønske jeg har haft længe. Jeg elsker de græsplæner der om foråret farves af vintergækker, eratins, snepryd, krokus og andre forårsløg.
Jeg lagde derfor i efteråret 2017 et par tusinde løg. Jeg bandede grundigt og højlydt undervejs, men da foråret endelig ankom i marts/april 2018, elskede jeg det.

I sommeren 2018 led min have som alle andre i heden. Dertil kom at jeg i april kom til skade med det ene knæ, og måtte opereres. Så derfor var jeg ret begrænset i forhold til havearbejdet - også selv om det primært bestod i at rede hvad der redes kunne.

Det betød til gengæld OGSÅ at jeg havde rigtig god tid til at tænke over hvad jeg gerne vil med haven. Så jeg inddrog den ene del af vores aflange græsplæne til en "frugtplantage" - jeg elsker kirsebær og blommer, så jeg har med hjælp fra min mand plantet to blommetræer og to kirsebærtræer. Jeg har også længe ønsket mig et japansk kirsebærtræ og et magnoliatræ - så i alt er der plantet seks træer. Ved "indgangen" er der sat en stor rosenbue med en klatrerose på hver side.

Vores meget aflange græsplæne har alle årene været noget vi bare gik hen over for at komme fra den ene ende af haven til den anden. Nu er den pludselig en del af haven og selvom træerne ikke er specielt store endnu og selvfølgelig står uden blade, så er det en helt anden følelse at gå igennem allerede nu.

Dertil er jeg kommet videre med drømmen om en løgplæne, og alt i alt er der lagt over 10.000 løg rundt om i haven - dog ligger de fleste narcisser og tulipaner i krukker i indkørslen, mens vintergækker, krokus, snepryd og krokus ligger fordelt rundt om i græsplænen.

Billederne er en god sammenblanding fra England, billeder af haven i 2017 og 2018.

Indkørslen, julen 2018

Indkørslen, julen 2018

Jordbær trivedes godt i løvfaldssommeren 2018 - ikke nok til mavepine, men nok til en lækker smagsprøve - plantede tre nye sorter i august 2018

 Dahlia "Bishop of Dover" sammen med en græs jeg ikke husker navnet på. De blev placeret ved siden af hinanden ved et tilfælde, men passede smukt sammen i farverne 

Duftærterne sammen med Dahlia "Mambo" var også smukke naboer

Dahlia "Mambo" i vase med ærteblomster - vi renoverede soveværelset i sommeren 2018. Er stadig forelsket i tapetet

 Humlebi travlt optaget af en lavendel

Kæmpe verbena var smuk og en perfekt nabo til nelliker

En lille kattefigur placeret ved et espallier med en lille fulg på toppen - det lykkes aldrig katten at fange fuglen dog. I krukken er der petunia - de stod sammen med kæmpe verbena og nelliker i det lilla hjørne.

I det lilla hjørne stod der også australske violer

Min væg af roser - Madame Alfred Carriére - der er en plante ved hver sin side af et rio-net. Drømmen var en væg af roser - den har jeg fået.

En lille Afroditi-figur i Bacopa

Vibeæg. Har fået lagt flere vibeæg i efteråret, en af dem der er uundværlig i forårshaven. Er så facineret af det firkantede mønster


Porcelænshyacint. Så fin når man for alvor ser den

Martsvioler - jeg har efterhånden store intense lilla plamager i græsplænen - det dufter fantastisk når man går igennem dem. Så de får lov at sprede sig så meget de ønsker
 Flere violer - duften er og bliver berusende

Snepryd. Jeg stiftede først bekendtsskab med snepryd et par år efter vi overtog haven, men den blev hurtigt en favorit. Derfor er der også lagt masser af snepryd - både af de store, de små, de blå og de hvide

En af de ting der facinerer mig med snepryd er at det ser ud som om man har drysset haven med glimmer i det rette lys.

Erantis og krokus i stride strømme i April 2018
 Flere krokus. Humlebierne havde travlt, så kunne sidde og nyde forårssolen og lyden af hummelbierne

Nu er vi i England - dette er en af de gamle mure hvori der bl.a vokser bregner 
 High tea må der til i England. Det lokale bageri leverede en utrolig lækker high tea for 12 pund per snude og man blev RIGELIGT mæt - fik cup-cakes med hjem i doggy-bag. Kunne godt spise en scone med jam lige nu
 Udsigt udover en mark fra en bakketop i Bollington - min arbejdsplads ligger 15 minutters gang fra denne top

 Julestemning på markedspladsen i Macclesfield


Udsigt fra en længere gåtur rundt i Bollington. Er der noget at sige til jeg elskede området?

En Jaques Cartier rose i rimfrost fra en weekend hjemme i København

Endnu et charmerende lille hjørne i Macclesfield

 Fra en frokost-gåtur på vej fra supermarkedet efter frokost

Alchymist rose sommeren 2016 - selv når den smider kronbladene bliver det smukt

Alchymist rose - samme hjørne - denne gang med snuden mod himlen

Buddah og Annabelle hortensia 

Nu håber jeg så, der ikke kommer til at gå næsten fire år igen før næste blodindlæg

lørdag den 12. april 2014

Hov.......

Tiden fløj...

Men jeg og min have er her endnu, jeg har ikke været særligt flittig til at blogge, men der har været så meget andet der har fyldt i mit liv.

Men nu kalder haven for alvor. Jeg har dog været noget ukarakteristisk for en haveejer - og købt NUL frø ud over agurker, tomater og melon frø...

Til gengæld har jeg fået to poser af en veninde, men jeg lader det også være ved det i år - for jeg har nemlig også fået fast arbejde. Det glæder jeg mig meget til.

Men der er naturligvis god gang i haven. Jeg overvejer lidt om jeg vil klippe roserne ned, eller lade dem nøjes med en meget let trimning...

De er flotte i faconen, så det er ikke derfor de vil skulle beskæres. Men det er lige med, hvilken blomstring jeg ønsker mig. De blomstrede flot og rigt sidste år...

Hvad gør I andre?


Der er jo godt med store blade, og en enkelt lille blomsterknop er faktisk undervejs... 

Ellers er der lidt stemningsbilleder fra haven og terrassen...

Billedet af Budha og den japanske kirsebær er nogle dage gammel, så de japanske kirsebær er sprunget noget mere ud nu.



Disse løg er egentlig købt som Dorotea liljer, men de andre i et andet bed er for længst afblomstrede. Smukke er de nu!


Disse krukker har overvintret i drivhuset, så der er godt gang i salvie, iris, phlox, hortensia og geranium - dejligt med så meget liv allerede midt i april.


 I efteråret fandt jeg en masse billige løg, og dem har vi haft masser af glæde af, og har stadig. Her en smuk hvid snepryd. De er så fine. Ønsker mig stadig flere løgplanter i plænen.

Nogen som breder sig lystigt, er violen. Der var ikke så mange det første år vi boede her - men de har bredt sig velvilligt, og plukker en smule med ind i ny og næ - de dufter så dejligt.


Nu skal jeg nok prøve om jeg kan opdatere bloggen LIDT hyppigere end med 2-3 måneders mellemrum ;)
Ha' en skøn påske!

tirsdag den 23. april 2013

Roser er røde, violer er blå...

Sådan da... De er mere lilla og roserne kan jo som bekendt have forskellige farver.

Roserne kom i jorden samme dag som de blev leveret  - min mand kunne godt se da han opdagede hvor dybt roser skal plantes, at det var godt han havde grebet spaden istedet for mig. Og roserne skyder som er de betalt for det - jo de skal nok trives i deres nye hjem lader det til.

Violerne breder sig for hvert år mere og mere i min græsplæne.

De er SÅ smukke og har den dejligste, sarte duft. De holder desværre ikke længe i en lille vase, men lidt har også ret - hvor end jeg gerne ville, kan jeg jo ikke ligge hele dagen på græsplænen med snuden i violerne ;o)







Og så må jeg altså lige reklamere for en FANTASTISK mulighed her i kommunen - vores beholder til haveaffald er slidt i stykker så jeg klikkede ind på Københavns Kommune's hjemmeside for affaldsservice - og så læser jeg at der i villaområder kan være mulighed for at få udleveret en gratis kompostbeholder!
Den flinke medarbejder fortæller at den ER lukket således rotter nemlig ikke kan kravle i den - låg for oven og luge forneden at få komposten ud!
Så sådan en er på vej :D Stort!

onsdag den 22. februar 2012

Det vælter ind med "lykkepiller"


Mit postbud har de sidste par dage været forbi med frø... Dog ikke frø jeg har købt! Men frø jeg har vundet og fået af skønne have-bloggere.

Den første var som tidligere nævnt fra Akelejer og andet hvor jeg fik disse fine fire frøposer - specialdesignet til give-away og alt muligt! Meget fornemt!!


Så faldt jeg over en blogger, der selv såede hosta! Jeg vil gerne supplere mine bede med en enkelt eller to krukker med hosta, så da hun skrev hun havde flere frø til interesserede sendte jeg da fluks en mail - det kan jeg se rundt omkring at andre også har - den grønne kuvert med sølvtusch-skrift har jeg da set et par andre steder også... Jeg har ikke sået endnu, så til da kan du følge hendes succes her.






I sidste uge var Signe fra Signes Vals så letsindig at nævne hun havde frø til den hvide lupin "Noble maiden" til overs... Jeg kan ikke stå for hvide blomster og ved LIGE hvor de skal bo... Derfor meldte jeg mig som interesseret - interessen var dog så stor, at hun blev nød til at trække lod... Men pokker om ikke jeg var med i den heldige pulje - igen :-D
IGEN med hjemmedesignet frøpose og kort...

Det ER da imponerende!!

Antallet af faste læsere på bloggen her, stiger stille og roligt... Det er lige ved jeg snart skal overveje en give-away selv...
Heldigvis høstede jeg i efteråret store mængder frø fra en mørkerød solsikke og ligeledes fra en 2½ meter høj solsikke... Kunne det være noget folk gad at vinde?

Jeg vil tilbage til min dyne og passe min lede forkølelse (influenza?) - men hellere nu end om 2-3 uger hvor jeg har besluttet det er FORÅR!!

Tilføjelse: solsikkerne hedder henholdsvis "Moulin Rouge" og "Skryscraber" - google dem eventuelt eller stay tuned for billeder :-)

Billede af Moulin Rouge, lånt på nettet - bliver en god meters penge høj og sætter flere blomster pr. plante.