Der er SÅÅÅÅÅÅÅÅ mange blomster jeg ELSKER - når jeg ser dem - og jeg KAN jo IKKE leve uden vel!!!!
Så årets første frøportion er allerede landet på Amager!!
Der skulle være nok at gå i gang med de næste par måneder, for en del kan allerede sås her i februar.....
Og ja jeg skriver årets FØRSTE, for selv om der er en DEL forskellige blomster her, så skal jeg da også liiige kigge lidt chili hos Albinus eller lathyrus og hornvioler hos Frøbutikken ikke ;o)
Og nååå jaaa... MÅSKE kommer der jo nok også lige et par dahlia til samlingen senere... For jeg kan allerede nu konstatere at årets vinteropbevaring har taget livet af et par stykker med mug :-(
Men for nu så fejler ambitionsniveauet da BESTEMT ikke noget!!
Må overveje en Nytårskur for blomsterfrø........
Godt nyt haveår herfra!!!!!
Viser opslag med etiketten Tagetes. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Tagetes. Vis alle opslag
lørdag den 5. januar 2013
søndag den 8. april 2012
hovmod står for fald...
En stor del af mine spirede sommerblomster overlevede ikke natten i drivhuset......
En god del af de tagetes "Eskimo" der spirede er døde - og det var i forvejen ikke en imponerende spiringsprocent...
Ligeledes er ALLE mine zinnia Queen Lime Red ovre det!
PIS OS'!!! Jeg mente ellers bestemt drivhuset var lige så lunt som garagen på nuværende tidspunkt af året....
DET lærte jeg så på den hårde måde det IKKE var!!!!!
Jeg har flere tagetes "Eskimo" men ikke flere zinnia! De må vente til næste år, for de var ovenikøbet bestilt hjem fra Sverige!
MØG)¤%(&(#="="(&!
God påske
Det er også allerede taget i brug i drivhuset. Finten er at jeg jo selv kan bære rundt på det hvis jeg en dag vil stå på græsplænen i baghaven, i skuret eller i garagen - dertil kommer at nu har vi arbejdsbukke hvis vi engang får brug for dem og vi ikke lige kan låne naboens. Smart ikke!
I går satte jeg det så op i drivhuset og flyttede alle mine forspirede sommerblomster fra garagen til drivhuset. Garagen er ved at være kold og mørk i forhold til drivhuset, så de skal nok klare sig derude. Får vi nattefrost igen, har jeg en drivhusvarmer der brænder på lampeolie jeg kan tænde.
Der er fyldt godt op med ærteblomster, tagetes, zinnia, sølvblad og der er også sat dahlia til forspiring.
Disse to "Snowflake" som er hvide pom pom dahlia burde dog nok have været delt først... Især den i spanden til højre. Omkredsen på knolden gør at den knap kunne være i den gamle blomsterspand. Jeg var iøvrigt tæt på bare smide spanden ud, da det er en jeg har fået gratis på planteskolen i den tro den var tæt og dermed til at lave islygter i om vinteren - den er ikke tæt - men så var den heldigvis ideel til at forspire min enorme dahliaknold i.
Ikke en af mine overvintrende knolde er gået til. Enkelte af dem havde små knopper allerede, så det var vist på tide at få dem i noget jord.
Der er fyldt godt op med ærteblomster, tagetes, zinnia, sølvblad og der er også sat dahlia til forspiring.
Disse to "Snowflake" som er hvide pom pom dahlia burde dog nok have været delt først... Især den i spanden til højre. Omkredsen på knolden gør at den knap kunne være i den gamle blomsterspand. Jeg var iøvrigt tæt på bare smide spanden ud, da det er en jeg har fået gratis på planteskolen i den tro den var tæt og dermed til at lave islygter i om vinteren - den er ikke tæt - men så var den heldigvis ideel til at forspire min enorme dahliaknold i.
Ikke en af mine overvintrende knolde er gået til. Enkelte af dem havde små knopper allerede, så det var vist på tide at få dem i noget jord.Resten af påskesøndag skal bruges til at læse auktionsteori, afbrudt af en påskefrokost kun for min mand og jeg. Til gengæld kan vi smovse i vores livretter; laks, ørred og krebsehaler. I morgen til brunch hos nogle dejlige venner - og ja - det var så desvære påsken ´12! Næste år har jeg 7-9-13 ikke længere titel af studerende - så hvad skal vi mon SÅ finde på at lave i hus og have....
Etiketter:
dahlia,
plantebord,
påskeliljer,
studerende,
sølvblad,
Tagetes,
Zinnia,
ærteblomster
søndag den 18. marts 2012
Tærren-gående rullestol ønskes...
Det gik lige SÅ godt...
I går gennede jeg manden rundt på terrassen for at stille alle mine krukker der hvor de skal stå. I dag mens han løb sig en tur ville jeg tømme drivhuset for de ting jeg kunne bære med højre arm.
Tror I så ikke jeg render i et hul og vrider om på ankelen, så jeg nu sidder med højre ben oppe på en pude og venstre arm ditto - jo jeg er dæleme et kønt syn........
Af samme årsag må I finde jer i et indlæg uden billeder.
På terrassen tegner alle krukkerne dog godt - de fleste er dog tomme endnu, da de venter på dahlia og liljer. Selv om foråret er mildt, er det for tidligt endnu.
I indkørslen har jeg plantet stedmoder og hornvioler og i garagen har jeg sået tagetes, sølvblad mv.
Mine lupiner fra Signe's Vals spirede SÅ fint - og begyndte så at dø - så nu har jeg stillet dem i garagen - de har vand og lys nok, så de må have haft det for varmt i stuen - så nu står de i den noget køligere garage... Der er mine tagetes - bl.a. "Eskimo" også kommet ud, det er snart på tide de plantes videre fra plugg-boxen - og det var egentlig også planen i dag at de skulle over i den krukke de skal stå i - lige indtil jeg faldt i hullet....
Nu står resten af dagen på sofa med en god bog!!
lørdag den 10. marts 2012
Verden går da vist ikke i stå...
Bare fordi man selv nærmest forsvinder...
Det går virkelig hurtigt i haven nu. SKØNT! Nu begynder det jo for alvor at lugte af forår og af at sæsonen på terrassen for alvor snart går i gang.
Se selv - påskeliljerne står allerede med deres små, hemmelige knopper...
Her er det snedrivebusken der venter på bare en smule mere varme, før de springer ud med deres fine lysegrønne blade
Og endnu et mirakel - jeg har tidligere fortalt om, at min lilla krysantemum sidste forår begyndte at skyde igen og jeg har også vist billeder af, at det gør den igen... Af samme årsag lod jeg i efteråret min hvide krysantemum stå også - og lur mig om ikke også den skyder nu...Jeg synes det er fantastisk!! Krysantemum hører efteråret til som haveejer - og det ser ud til jeg ikke behøver at bruge penge på at få store, flotte planter igen i år - den lille stod nemlig større og flottere i efteråret 2011, end da jeg købte den i 2010.
Og endnu en forårsbebuder på banen - den blå skilla er på vej, med sin fine blå farve.
Og de tidlige tulipaner står med deres knopper og løfter en flig af den røde farve
Selv hyacinterne er godt på vej. Jeg kan dog ikke huske hvilken farve disse har - men det finder jeg vist snart ud af
Indendøre sker der også masser af ting og sager. Her er det den hvide lupin fra "Signe's vals" der spirer lystigt
Stedmoderblomsten "Black Beauty" er også godt med
Og mine to slags tagetes er snart klar til at komme videre fra plugg-boksen - og jeg kan så samtidig konkludere af mine ridderspore-frø nok er blevet for gamle... Jeg må væbne mig med tålmodighed og samle frø til efteråret og så flere næste forår - ÆV!
Roger, over and out.... God weekend - her står den på gæster til aften - med rejesuppe, langtidsstegt lammebov og Mississippi mud-pie og is fra Ismageriet - yum yum!! Så må vi se om jeg orker garagen i morgen, hvor der ellers er linet an til at så mine fire forskellige ærteblomster ;o)
Og endnu en forårsbebuder på banen - den blå skilla er på vej, med sin fine blå farve.
Og de tidlige tulipaner står med deres knopper og løfter en flig af den røde farve
Selv hyacinterne er godt på vej. Jeg kan dog ikke huske hvilken farve disse har - men det finder jeg vist snart ud af
Indendøre sker der også masser af ting og sager. Her er det den hvide lupin fra "Signe's vals" der spirer lystigt
Stedmoderblomsten "Black Beauty" er også godt med
Og mine to slags tagetes er snart klar til at komme videre fra plugg-boksen - og jeg kan så samtidig konkludere af mine ridderspore-frø nok er blevet for gamle... Jeg må væbne mig med tålmodighed og samle frø til efteråret og så flere næste forår - ÆV!
Roger, over and out.... God weekend - her står den på gæster til aften - med rejesuppe, langtidsstegt lammebov og Mississippi mud-pie og is fra Ismageriet - yum yum!! Så må vi se om jeg orker garagen i morgen, hvor der ellers er linet an til at så mine fire forskellige ærteblomster ;o)søndag den 19. februar 2012
Kan du gætte hvem jeg er?
Glædelig fastelavn - min "mystery guest" i dag, fandt jeg i går på en osetur, på "min" planteskole...
De stod i stueplanteafdelingen og jeg kunne ikke stå for de blå-lilla blomster.
Men der er ingen angivelse af navn på planterne... Kan I hjælpe??
De små lerpotter og planterne måtte jeg betale fuld pris for - heldigvis er det jo ikke store summer i den størrelse. Potterne kan være i min hånd, men kunne ikke stå for dem, og de passer jo perfekt til de små blå-lilla blomster.
Derud over fandt jeg en god stak billige lerpotter - nogle helt små til 2,-/stykket, nogle større til 5,-/stykket, to styk små plantestativer, en glasvase og en glas-olielampe... Alt sammen på "rode-reolen" - jo det kan godt svare sig holde øjnene åbne. Jeg vil dog frygtelig gerne finde en olielampe mere magen til - men der var kun den ene... Den skal nok blive fin til sommer sammen med noget andet, men en mere ville da gøre lykke.
Plantestativerne har givet anledning til tanker om et lille eksperiment... I de krukker de skal stå i, vil jeg prøve at plante en enkelt ærteblomst i hver. Plantestativerne er så små, at en enkelt plante burde kunne dække stativet fuldstændigt. Det kunne være sødt på havebordet tænker jeg.
Om det så lige bliver i lerkrukkerne her, ved jeg ikke, da der ikke fulgte underskål med, og farven på ærteblomsten må jo gerne matche krukkerne.
Dernæst tror jeg også de små krukker vil forsvinde helt, under de lange stængler, ærteblomster jo sætter. Måske nogle større, sorte krukker kunne være flot, til hvide ærteblomster?
Rundt om i haven bryder det hele stille og roligt frem. Også indendøre der er liv. Mine tagetes som jeg såede for en uge siden, er næsten spiret, hver og en. Forleden såede jeg ridderspore, men de er dog ikke nået spire endnu - frøene er nogen år gamle, så nu må vi se om de vil noget.
Jeg havde egentlig tænkt jeg ville ud og rumstere lidt i haven, for vejrudsigten har de sidste par dage lovet solskin og 5-7 grader... Der er gråvejr og det blæser en halv pelikan... Så mere computer-gardening til mig....
Og jeg kan fejre intet mindre end to ting i dag... Jeg er allerede nået op på 20 faste læsere - det gik dæleme stærkt!! Herligt at mærke folk bakker op om sådan en glad amatør som mig...
Dernæst så vandt jeg den give-away om frø til hornvioler og en staude-viol hos Akelejer og andet - iiih jeg glæder mig - "Tiger Eye" er jo oplagt i det gule/orange krukkebed! Den lilla staude-viol håber jeg inderligt at lykkes med så jeg kan placere den i det blå/lilla bed - og de sidste to har jeg endnu ike besluttet hvor skal placeres - men DET skal nok komme!! Fra øverste venstre hjørne mod højre er det:
De stod i stueplanteafdelingen og jeg kunne ikke stå for de blå-lilla blomster.
Men der er ingen angivelse af navn på planterne... Kan I hjælpe??
De små lerpotter og planterne måtte jeg betale fuld pris for - heldigvis er det jo ikke store summer i den størrelse. Potterne kan være i min hånd, men kunne ikke stå for dem, og de passer jo perfekt til de små blå-lilla blomster.
Derud over fandt jeg en god stak billige lerpotter - nogle helt små til 2,-/stykket, nogle større til 5,-/stykket, to styk små plantestativer, en glasvase og en glas-olielampe... Alt sammen på "rode-reolen" - jo det kan godt svare sig holde øjnene åbne. Jeg vil dog frygtelig gerne finde en olielampe mere magen til - men der var kun den ene... Den skal nok blive fin til sommer sammen med noget andet, men en mere ville da gøre lykke.
Plantestativerne har givet anledning til tanker om et lille eksperiment... I de krukker de skal stå i, vil jeg prøve at plante en enkelt ærteblomst i hver. Plantestativerne er så små, at en enkelt plante burde kunne dække stativet fuldstændigt. Det kunne være sødt på havebordet tænker jeg.
Om det så lige bliver i lerkrukkerne her, ved jeg ikke, da der ikke fulgte underskål med, og farven på ærteblomsten må jo gerne matche krukkerne.
Dernæst tror jeg også de små krukker vil forsvinde helt, under de lange stængler, ærteblomster jo sætter. Måske nogle større, sorte krukker kunne være flot, til hvide ærteblomster?
Rundt om i haven bryder det hele stille og roligt frem. Også indendøre der er liv. Mine tagetes som jeg såede for en uge siden, er næsten spiret, hver og en. Forleden såede jeg ridderspore, men de er dog ikke nået spire endnu - frøene er nogen år gamle, så nu må vi se om de vil noget.
Jeg havde egentlig tænkt jeg ville ud og rumstere lidt i haven, for vejrudsigten har de sidste par dage lovet solskin og 5-7 grader... Der er gråvejr og det blæser en halv pelikan... Så mere computer-gardening til mig....
Og jeg kan fejre intet mindre end to ting i dag... Jeg er allerede nået op på 20 faste læsere - det gik dæleme stærkt!! Herligt at mærke folk bakker op om sådan en glad amatør som mig...
Dernæst så vandt jeg den give-away om frø til hornvioler og en staude-viol hos Akelejer og andet - iiih jeg glæder mig - "Tiger Eye" er jo oplagt i det gule/orange krukkebed! Den lilla staude-viol håber jeg inderligt at lykkes med så jeg kan placere den i det blå/lilla bed - og de sidste to har jeg endnu ike besluttet hvor skal placeres - men DET skal nok komme!! Fra øverste venstre hjørne mod højre er det:
1. Hornviol ’Apricot Antique’
2. Hornviol ’velour Frosted Chocolate’
3. Viola ’Tiger Eye’
4. Viola labradorica (staude med mørke blade)
![]() |
| Billedet er fra Akelejer og andet |
lørdag den 11. februar 2012
Forårsuro...
Ja, den følelse kender de fleste havefolk vel efterhånden i disse dage, men temperaturen er stadig Sibirisk frem for dansk forår...
Det på trods, har jeg nu alligevel rumsteret i garagen her til formiddag, godt pakket ind i skiundertøj, tykke sokker, vinterstøvler og vanter.
Jeg har kontrolleret at mine dahlia-knolde ikke er frosne, for der har virkelig været koldt. Den ellers frostfrie garage har været under nul. Beviset fik jeg da jeg ville plante nogle stedmoderblomster ud, og deres rødder i potterne var delvist frosne...
Men de blev plantet ud - lige nu står de dog stadig i garagen for lige at komme sig efter omplantningen - om en uges tid flytter jeg dem ud i indkørslen.
I indkørslen er planen til sommer at have det gule-orange bed. Nogle af krukkerne har stået i indkørslen vinteren over, så jeg gravede det gamle café-bord og tilhørende stol frem allerede i dag, og rokerede en smule rundt på det. Det blev ganske fornuftigt, men jeg glæder mig til højere temperaturer, så jeg kan få lidt mere liv derude.
Lige nu er det hvid klokkelyng, lys rosa alm. lyng samt en vintersnebolle, der er i krukkerne - men i de nuværende temperaturer blomstrer de jo alligevel ikke, så det går nok at blomsterne endnu ikke er afstemt i de gule og orange farver.
Jeg fik endelig også omplantet den sidste af de to kamelia der er "adopteret" fra planteskolen og sået to slags tagetes. Garagen ER for kold til at spire frø må jeg erkende, så de er midlertidigt flyttet ind i udestuen, som er omkring 18 grader pt. Men nu er "Eskimo" og "Orange Boy" sat i gang - der står på posen de kan spires fra februar, men skulle det vise sig være for tidligt, så har jeg ikke gang brugt halvdelen af hver portion, så der er frø i det tilfælde spiringen mislykkes.
Efter den runde var jeg nu også selv en menneskelig istap, omend kun en brøkdel af uroen mættet...
Som så mange andre, glæder jeg mig til den første weekend i marts, hvor der for alvor kan komme gang i løjerne. Jeg har ihvertfald mentalt afsat den weekend til at rode og rumstere i haven-
Det på trods, har jeg nu alligevel rumsteret i garagen her til formiddag, godt pakket ind i skiundertøj, tykke sokker, vinterstøvler og vanter.
Jeg har kontrolleret at mine dahlia-knolde ikke er frosne, for der har virkelig været koldt. Den ellers frostfrie garage har været under nul. Beviset fik jeg da jeg ville plante nogle stedmoderblomster ud, og deres rødder i potterne var delvist frosne...
Men de blev plantet ud - lige nu står de dog stadig i garagen for lige at komme sig efter omplantningen - om en uges tid flytter jeg dem ud i indkørslen.
I indkørslen er planen til sommer at have det gule-orange bed. Nogle af krukkerne har stået i indkørslen vinteren over, så jeg gravede det gamle café-bord og tilhørende stol frem allerede i dag, og rokerede en smule rundt på det. Det blev ganske fornuftigt, men jeg glæder mig til højere temperaturer, så jeg kan få lidt mere liv derude.
Lige nu er det hvid klokkelyng, lys rosa alm. lyng samt en vintersnebolle, der er i krukkerne - men i de nuværende temperaturer blomstrer de jo alligevel ikke, så det går nok at blomsterne endnu ikke er afstemt i de gule og orange farver.
Jeg fik endelig også omplantet den sidste af de to kamelia der er "adopteret" fra planteskolen og sået to slags tagetes. Garagen ER for kold til at spire frø må jeg erkende, så de er midlertidigt flyttet ind i udestuen, som er omkring 18 grader pt. Men nu er "Eskimo" og "Orange Boy" sat i gang - der står på posen de kan spires fra februar, men skulle det vise sig være for tidligt, så har jeg ikke gang brugt halvdelen af hver portion, så der er frø i det tilfælde spiringen mislykkes.
Efter den runde var jeg nu også selv en menneskelig istap, omend kun en brøkdel af uroen mættet...
Som så mange andre, glæder jeg mig til den første weekend i marts, hvor der for alvor kan komme gang i løjerne. Jeg har ihvertfald mentalt afsat den weekend til at rode og rumstere i haven-
Abonner på:
Opslag (Atom)








