søndag den 9. september 2012

En rigtig ose-mandag (og en doven blogger)

Forleden havde vi besøg af mine forældre.

Min far deltog igen i en konference her i det københavnske og min mor og jeg udnyttede det helt fantastiske vejr i mandags, til at køre på planteskolen og oooooose.

Jeg tror ikke de har en krukke vi ikke sagde "næææ" eller "iiih" eller "nej DEN er flot!" til ;-)

Vi fandt meeeget overraskende en plante eller to, som måtte med hjem.

Jeg har siden jeg så dem i sommer, ønsket mig hortensia "Annabelle" - så der kom intet mindre end tre planter med hjem! De skal stå ved et stakit, således de får formiddagssol, men ikke svitses totalt i den hårde eftermiddagssol. Foran dem, skal mine pæoner "Sarah Bernhardt" stå og helt forrest har jeg planer om at lægge en del af de liljekonvaller jeg fandt i mandags også... I rest-kurven - til en flad femmer pr pose!!

Således er håbet at der i bedet er hvide og lyserøde blomster fra tidligt forår til sent på efteråret.

I restburet forelskede jeg mig også i buskrosen "Applejack" som stod til 30,- ligeledes stod to styk Fallopia til vejsiden af det lange stakit. På siden ud mod vejen er allerede plantet to fine tidlige klematis, men stakittet ude ved vejen virker så tomt på denne tid af året, så da de havde to Fallopia til 30,- stykket måtte de med hjem



I restkurven lå som nævnt en masse liljekonvaller - men der lå også en del dahliaknolde - ligeledes til en femmer stykket - de kommer naturligvis ikke ud nu, men jeg gemmer dem i garagen til foråret.

Jeg har googlet som en vanvittig efter den sidste plante... Og i virkeligheden er det nok nemmere at gå ud lige og knipse det billede, men det er her den dovne blogger for alvor kommer ind i billedet - vi var nemlig til børnefødselsdag i går eftermiddags og "voksenfest" i aftes, så jeg gider ikke lette mig fra sofaen mere end nødvendigt ;)

Men den sidste plante som kom med hjem, er en sindsygt flot rustrød randblomstrende hortensia! Den er virkelig helt enormt flot. Den har to skud ved jorden, så vil prøve at få disse to skud til at aggere stiklinger.

Min mor fandt også lidt lækre sager. En trompetblomst med 50% rabat og en virkelig flot mørk pink dahlia i blomst også fra resthylden.

Vigtigst af alt var dog at vi bare hyggede os helt enormt. Der var så vanvittigt lækkert vejr, der var ikke ret mange mennesker på planteskolen så vi gik og vendte nærmest hvert et blad og nød det i fulde drag - især at vores respektive mænd ikke gik og trippede og sukkede om vi for pokker ikke snart var færdige med at se det hele - de forstår ikke at selv om man har set en høstfloks før, så skal man da lige kigge på den igen ;o)

2 kommentarer:

  1. Sikken herlig dag I har haft helt uden utålmodige mænd.

    SvarSlet
  2. Ej hvor dejligt. Tænker lidt på, hvor alle de planter skal være. Er der plads til dem alle?? :-)

    SvarSlet