Viser opslag med etiketten klematis. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten klematis. Vis alle opslag

torsdag den 11. juli 2013

Rapport fra det nye bed...

Eller - nyt er det jo ikke helt længere. Det har nogle måneder på "bagen" og vokser stille og roligt til.

I år er rionettet dækket af ærteblomster som vælter frem, og klokkeranter, som jo ikke blomstrer endnu.

I selve beddet er der jo roser, som jeg har vist et par gange, men de er flankeret af Geranium "Summerskies" - jeg synes selv de er smukke naboer - men døm selv!




Og så en rigtig sjov, spøjs ting! Jeg har en blå klematis i en krukke (den blå klematis ved siden af det lyserøde bed er overraskende sødt) - men det spøjse er, at blomsterne på planten er forskellige farver. Nogle af dem er næsten lavendelblå, mens andre er blå som i blå-himmel men lidt lysere.

Det har jeg ikke oplevet før, at samme plante har forskellige farvede blomster. Inden for samme art er det absolut forventeligt, men på samme pante synes jeg det er ret sjovt. Og flot!



Min første mistanke var, det skyldes solblegning eller lignende, men blomsterne er sprunget ud på samme dag. Men flot er det i mine øjne.

torsdag den 31. maj 2012

En blandet landhandel

Jeg er ikke så struktureret i dag, da jeg ligger brak med migrænelignende hovedpine efter massage og fysioterapi i går.

Billederne er således ikke helt "friske" som jeg ellers plejer, men fra sidste uge og det er lidt en blandet landhandel - men sådan ER min have lige nu - der er lidt af det hele - og samtidig ingenting. For det meste er plantet lidt på må og få og en del er kommet tilfældigt.

Så som disse digitalis der har sået sig selv. Vi bemærkede heldigvis godt bladene sidste sommer og lod dem være. Så nu blomstrer de så fint.



Denne klematis bliver ved at overraske mig - det var en vi købte i Sverige i 2009 og hvert år tror jeg den er død - og hvert år skyder den og blomstrer smukt. Den er ikke ret høj - max en meter men den står så yndigt med de grønne striber på kronbladene. En hårdfør lille dame.


Disse damer er ikke så hårdføre - de er nærmere som hysteriske teenagere - men det ved de fleste havefolk jo. Det er to pæoner jeg købte i netto det første år vi boede her. En smule hårdføre er de dog nok for de var egentlig blevet smidt ud af en hjælpende havenisse, der troede de var døde. Vi plantede dem alligevel - og nu - ENDELIG endelig endelig står de med fire blomsterknopper hver... Jeg venter spændt på at de folder sig ud.


Og så er der blåbær på vej..... Sidste år begyndte de tre buske for alvor at give bær, så jeg har høje forventninger til i år - MUMS!


Nu vil jeg pleje mit hoved, og håbe næste indlæg bliver en smule mere struktureret... 

fredag den 4. maj 2012

Store havedag

Mon ikke en del af os har været i haven i dag?

Jeg tror ihvertfald min havemand er godt træt i aften...

Han har klippet tjørnehækken, flyttet tre klemtatis, plantet fem pæoner, en hækplante og hjulpet mig med krukker til sommerblomster...

Min arm er og bliver bare dårlig - jeg er henvist til ortopædkirurg igen, da jeg har væsentlig flere smerter nu end før operationen - og vi taler om en operation som snart er fem måneder væk... Jeg har smerter dagligt desværre, så denne sæson er jeg dybt afhængig af min mand til at hjælpe i haven. Af samme årsag er der heller ikke lagt kartofler i år f.eks.

Der sker dog stadig lidt som I kan læse. Det er nu dejligt at have en mand der gerne hjælper med min havehobby. På alle måder en u-undværlig mand jeg har mig - derfor kunne vi også forleden fejre, at vi har holdt hinanden ud i ni år! Jeg fik en zinkbakke med små beholdere til min forspiring. Jo, han ved godt jeg elsker min have og at jeg manglede bakker til forspiring.

Billederne i dag er en blandet landhandel...

Vi har nu høstet de første asparges - som i de ALLER første... "Blæksprutterne" blev lagt for to år siden, og har nu haft lejlighed til at etablere et godt rodnet. Så NU er det endelig tid til at høste hjemmeavlede grønne asparges! Uuuhhhmmm...

Jeg troede egentlig dette var dorothea-liljer, men det kan det jo ikke være - de står lige ved siden af netop dorothealiljerne som er afblomstrede for længst... Nogen der kender dem?
Fine er de nu!

Min mand flyttede de sidste tre klematis - de er lidt slatne - jeg kommer lidt i tvivl om det mon var klogt at flytte dem nu, men det er jo for sent nu - det er fire forskellige slags som er plantede omkring vores træ. Så har de det at kravle op i. De har fået godt med vand i dag, og vander igen de næste par dage.

Her er to af de fem pæoner - planteskoleringen har haft tilbud med fem styk for 299,- så nu slog jeg altså til! Jeg har LÆNGE ønsket mig denne slags - Sarah Bernhardt. De sidste tre står i en stor krukke på terrassen. Var heldig i går torsdag at få nogle af de sidste - der var mere end fem så fik valgt mig de fem med flest knopper i - jeg har været MEGET forsigtig med plantedyben, så jeg håber de kvitterer med at blomstre og trives... Men hele fem planter - fantastisk - jeg havde håbet jeg en dag fik bare EN - så nu er der en chance for jeg måske ligefrem kan nænne at plukke en blomst eller to ind til en vase en dag...

Vores træ i hjørnet (som klematiserne er plantede ved) blomstrer i stor stil nu.
Det er SÅ smukt - jeg aner ikke hvad træet hedder - men flot er det altså! Jeg glæder mig hvert forår til det springer ud.

 Som små stager, står hver eneste blomsterstand!

søndag den 15. april 2012

Det er med tungt hjerte...

At jeg har besluttet IKKE købe en magnolie-busk til hjørnet (venstre side af billedet) her...

Vi kan alligevel ikke se det ret godt fra stuen, og når de blomstrer er det jo sjældent vejr til at sidde ude og nyde det... Derfor er 599,- i Bilka lidt for dyrt synes jeg. Selv om det reelt ikke er dyrt for en magnolie, så er det bare mere end jeg vil give for en busk til et hjørne vi ikke ser så ofte i blomstringstiden.

Derfor tænker jeg mere over i en hyld - de er jo ret smukke når de blomstrer og hyldeblomstsaft er jo bare lækkert. Det sker jo også i ny og næ jeg drikker en hyldebærtoddy. Dog ikke så ofte. Med i overvejelserne er også et japansk kirsebærtræ, en kejserbusk, eller et af de få selvbestøvende kirsebær der kan købes... Mulighederne er mange...

Efter efeuen er pist-borte, mangler der lidt noget i hjørnet til at lukke af igen. Sådan føles det ihvertfald lige nu - det kan selvfølgelig godt være, at vi vender os til at det er mere åbent end før.

I hjørnet beholder vi ihvertfald vores flotte træ. Det er så smukt når det blomstrer. (men nu kan jeg selvfølgelig ikke finde et billede af det)

Jeg har tre-fire klematis jeg gerne vil flytte - jeg forestiller mig at plante dem omkring træet. De ville ikke blive så svedne i hjørnet som på deres nuværende placering, og den nuværende placering betyder at de SKAL flyttes.


Langs den del af stakittet der stadig er flaskegrønt, har jeg tænkt mig plante mine hosta som jeg er ved at spire fra frø. De kan jo godt lide den flimrende skygge de ville få på denne placering og kan måske også hjælpe med at holde skvalderkålen nede.

Derudover så bød min lørdag på dette:

I dag har jeg derfor nøjedes med at klippe roserne ned og få min mand til at fylde muld i de sidste tomme krukker. De er således klar til diverse dahlia når knoldene er spirede. Resten af dagen er henlagt til sofa-hygge ;o)