søndag den 13. januar 2019

Forår - i overført forstand

Det sidste indlæg jeg har skrevet, er fra foråret 2015... Siden da, har der været dødt her på bloggen, men har gennem en periode fået mere og mere lyst til at genoptage min haveblog. Måske især fordi, jeg har fået fornyet lyst til haven, men her hen over vinter, må man jo tage til takke med "arm chair gardening". Så nu blev det tid til at lade bloggen vågne fra sit lange "vinter-hi".

Siden 2015 er der sket lidt af hvert i den private sfære, hvilket har været medvirkende til stilheden. Jeg var ikke landet på den helt rette hylde jobmæssigt - så derfor tog vi et stort spring i 2016 og jeg takkede ja til et job i England, en halv times tid fra Manchester. Min mand havde et spændende job i København, så derfor blev det weekend-pendling mellem København og Manchester - heldigvis var flyveturen under to timer, og der var gode muligheder for tog til og fra Manchester lufthavn og den by jeg boede i.

Landskabet i det nordlige England, er så fantastisk smukt. Jeg nød at gå tur hver dag i frokostpausen, da jeg havde en time til frokost. Kontoret lå i en ombygget mølle, hvor man producerede tekstiler - og møllerne blev oftest opført ved en kanal. Så jeg arbejdede lige ved siden af en kanal i et smukt landskab. Det var derfor oplagt at gå ture.

Min mand kom til England på weekend - vi skiftedes til at tage frem og tilbage mellem Englang og DK. På den måde kunne vi også opleve England sammen. Vi var bl.a i Edinburg en weekend, London en anden, selvfølgelig nogle ture i Manchester og ikke mindst rundt i Macclesfield som byen jeg boede i hedder.

Jeg fik i sommeren 2017 job tilbage i København. Det tog ikke lang betænkningstid. Jeg savner England, men jeg nyder være hjemme med min mand og katte - og har ikke mindst fået et virkelig fantastisk job og fremragende kolleger.

Derfor var haven nedprioriteret i både 2016 og 2017.
I efteråret 2017 gik jeg i gang med et stort ønske jeg har haft længe. Jeg elsker de græsplæner der om foråret farves af vintergækker, eratins, snepryd, krokus og andre forårsløg.
Jeg lagde derfor i efteråret 2017 et par tusinde løg. Jeg bandede grundigt og højlydt undervejs, men da foråret endelig ankom i marts/april 2018, elskede jeg det.

I sommeren 2018 led min have som alle andre i heden. Dertil kom at jeg i april kom til skade med det ene knæ, og måtte opereres. Så derfor var jeg ret begrænset i forhold til havearbejdet - også selv om det primært bestod i at rede hvad der redes kunne.

Det betød til gengæld OGSÅ at jeg havde rigtig god tid til at tænke over hvad jeg gerne vil med haven. Så jeg inddrog den ene del af vores aflange græsplæne til en "frugtplantage" - jeg elsker kirsebær og blommer, så jeg har med hjælp fra min mand plantet to blommetræer og to kirsebærtræer. Jeg har også længe ønsket mig et japansk kirsebærtræ og et magnoliatræ - så i alt er der plantet seks træer. Ved "indgangen" er der sat en stor rosenbue med en klatrerose på hver side.

Vores meget aflange græsplæne har alle årene været noget vi bare gik hen over for at komme fra den ene ende af haven til den anden. Nu er den pludselig en del af haven og selvom træerne ikke er specielt store endnu og selvfølgelig står uden blade, så er det en helt anden følelse at gå igennem allerede nu.

Dertil er jeg kommet videre med drømmen om en løgplæne, og alt i alt er der lagt over 10.000 løg rundt om i haven - dog ligger de fleste narcisser og tulipaner i krukker i indkørslen, mens vintergækker, krokus, snepryd og krokus ligger fordelt rundt om i græsplænen.

Billederne er en god sammenblanding fra England, billeder af haven i 2017 og 2018.

Indkørslen, julen 2018

Indkørslen, julen 2018

Jordbær trivedes godt i løvfaldssommeren 2018 - ikke nok til mavepine, men nok til en lækker smagsprøve - plantede tre nye sorter i august 2018

 Dahlia "Bishop of Dover" sammen med en græs jeg ikke husker navnet på. De blev placeret ved siden af hinanden ved et tilfælde, men passede smukt sammen i farverne 

Duftærterne sammen med Dahlia "Mambo" var også smukke naboer

Dahlia "Mambo" i vase med ærteblomster - vi renoverede soveværelset i sommeren 2018. Er stadig forelsket i tapetet

 Humlebi travlt optaget af en lavendel

Kæmpe verbena var smuk og en perfekt nabo til nelliker

En lille kattefigur placeret ved et espallier med en lille fulg på toppen - det lykkes aldrig katten at fange fuglen dog. I krukken er der petunia - de stod sammen med kæmpe verbena og nelliker i det lilla hjørne.

I det lilla hjørne stod der også australske violer

Min væg af roser - Madame Alfred Carriére - der er en plante ved hver sin side af et rio-net. Drømmen var en væg af roser - den har jeg fået.

En lille Afroditi-figur i Bacopa

Vibeæg. Har fået lagt flere vibeæg i efteråret, en af dem der er uundværlig i forårshaven. Er så facineret af det firkantede mønster


Porcelænshyacint. Så fin når man for alvor ser den

Martsvioler - jeg har efterhånden store intense lilla plamager i græsplænen - det dufter fantastisk når man går igennem dem. Så de får lov at sprede sig så meget de ønsker
 Flere violer - duften er og bliver berusende

Snepryd. Jeg stiftede først bekendtsskab med snepryd et par år efter vi overtog haven, men den blev hurtigt en favorit. Derfor er der også lagt masser af snepryd - både af de store, de små, de blå og de hvide

En af de ting der facinerer mig med snepryd er at det ser ud som om man har drysset haven med glimmer i det rette lys.

Erantis og krokus i stride strømme i April 2018
 Flere krokus. Humlebierne havde travlt, så kunne sidde og nyde forårssolen og lyden af hummelbierne

Nu er vi i England - dette er en af de gamle mure hvori der bl.a vokser bregner 
 High tea må der til i England. Det lokale bageri leverede en utrolig lækker high tea for 12 pund per snude og man blev RIGELIGT mæt - fik cup-cakes med hjem i doggy-bag. Kunne godt spise en scone med jam lige nu
 Udsigt udover en mark fra en bakketop i Bollington - min arbejdsplads ligger 15 minutters gang fra denne top

 Julestemning på markedspladsen i Macclesfield


Udsigt fra en længere gåtur rundt i Bollington. Er der noget at sige til jeg elskede området?

En Jaques Cartier rose i rimfrost fra en weekend hjemme i København

Endnu et charmerende lille hjørne i Macclesfield

 Fra en frokost-gåtur på vej fra supermarkedet efter frokost

Alchymist rose sommeren 2016 - selv når den smider kronbladene bliver det smukt

Alchymist rose - samme hjørne - denne gang med snuden mod himlen

Buddah og Annabelle hortensia 

Nu håber jeg så, der ikke kommer til at gå næsten fire år igen før næste blodindlæg

2 kommentarer:

  1. Spændende år du har haft.Forståeligt at du ikke har prioriteret haven og bloggen.Meget smukke fotos fra din have og ikke mindst dem fra England.

    SvarSlet
  2. Water Hack Burns 2 lb of Fat OVERNIGHT

    At least 160 000 men and women are hacking their diet with a easy and SECRET "water hack" to lose 2lbs every night while they sleep.

    It's painless and it works every time.

    This is how to do it yourself:

    1) Take a clear glass and fill it up with water half full

    2) Then learn this weight loss HACK

    you'll be 2lbs lighter the next day!

    SvarSlet