søndag den 8. marts 2015

En vaskeægte forårsdag

Mon ikke vi er mange der har haft travlt i haven i dag?

Forleden var jeg på min lokale planteskole, og fandt bl.a et par aurikler og primula på restereolen - ti planter for 30,- er jo til at overskue.

Så jeg fandt to hvide og to lyserøde primula, to blå og en lyserød aurikel samt tre potter med vibeæg.
De lyserøde primula og auriklen skulle bare have noget vand, og så var de fine igen. Jeg synes den reste-reol er SÅ fantastisk - der kan virkelig gøres nogle gode køb, hvis man lige har øjnene med sig.

Her er den ene primula - de er plantet i "rio-bedet" som primært er lyserøde blomster - dog med noget hvidt islæt hist og pist for at bryde det

I det ene højbed er der dukket et par vintergækker op. De står så fint lige nu, men flytter dem nok ud i græsplænen, når de er ved at være færdige for i år. Det ville være ærgerligt at komme til at grave dem op i forbindelse med enten såning eller lægning af kartofler deri.


Jeg elsker vintergækker. Så derfor passer jeg godt på dem jeg har. 


Derfor er det tid til at grave tuerne op, og dele dem lidt. Det har jeg ikke fået gjort nogensinde i de år vi har boet her.

Ud over reste-reolen faldt jeg også for denne smukke julerose - meget smuk mørk bordeaux-rød - næsten sort. Jeg måtte have to med mig, da planterne ikke er så store - men det bliver de jo forhåbentlig en dag. De er så smukke mod den blå himmel.


Pt. står de på havebordet på terrassen, men planen er, at de skal enten i en krukke, eller i et bed ud mod vejen - men jeg er ikke helt afklaret med hvad jeg vil med det bed - så den plan kan jeg nå lave om mange gange.

I haven er en del af de tidlige krokus ved at være færdige - men nogle af dem står i så tilpas meget skygge, at de stadig står flot.
Mon de tuer af disse krokus ikke også bør deles lidt, så de får mere plads til at dele sig på? De er SÅ smukke, og absolut blandt mine favoritter af krokus.

Tilbage til "rio-bedet" - jeg har også købt to store flotte "traditionelle" juleroser og plantet deri. Selv om jeg har lagt lidt forårsløg i bedet, så er det stadig meget stort og bart på denne tid af året. Det kan nogle juleroser forhåbentlig hjælpe på.

Endnu en klynge af løg jeg overvejer at grave op og dele lidt videre, er mine dorothea-liljer - de står så flot, så de trives uden tvivl på denne placering. Men det går meget langsomt med at øge bestanden, så jeg vil prøve om det kan hjælpe at grave dem op og give dem lidt mere plads mellem løgene.

Til sidst endnu et køb. (Jeg fik penge til både fødselsdag og jul til have-lækkerier)
Et "mini-drivhus" - som jeg havde tænkt at bruge til forspring, men da det blev leveret kunne jeg godt se at det ikke kan være i vindueskarmen... Så nu bliver det en ting til terrassen - nu skal jeg bare lige finde ud af, hvad jeg skal putte deri. Det er jo oplagt at have nogle af de lidt sarte blomster deri, men pt har jeg primært stauder i mine krukker på terrassen...

Ikke et skidt problem at spekulere over :)

4 kommentarer:

  1. Hej Mette.Det var da nogle gode køb du der fik..................utrolig pris.
    Men dit lille drivhus er bare SÅ flot..................spændende hvad du kommer derind.
    God aften Jette

    SvarSlet
  2. If you're looking to burn fat then you have to get on this brand new personalized keto meal plan diet.

    To create this keto diet service, licensed nutritionists, fitness trainers, and cooks have joined together to produce keto meal plans that are efficient, convenient, economically-efficient, and delightful.

    From their grand opening in early 2019, thousands of individuals have already completely transformed their body and health with the benefits a certified keto meal plan diet can provide.

    Speaking of benefits; clicking this link, you'll discover 8 scientifically-certified ones given by the keto meal plan diet.

    SvarSlet