lørdag den 5. januar 2013

Lærer jeg det mon aldrig???

Der er SÅÅÅÅÅÅÅÅ mange blomster jeg ELSKER - når jeg ser dem - og jeg KAN jo IKKE leve uden vel!!!!

Så årets første frøportion er allerede landet på Amager!!


Der skulle være nok at gå i gang med de næste par måneder, for en del kan allerede sås her i februar.....


Og ja jeg skriver årets FØRSTE, for selv om der er en DEL forskellige blomster her, så skal jeg da også liiige kigge lidt chili hos Albinus eller lathyrus og hornvioler hos Frøbutikken ikke ;o)

Og nååå jaaa... MÅSKE kommer der jo nok også lige et par dahlia til samlingen senere... For jeg kan allerede nu konstatere at årets vinteropbevaring har taget livet af et par stykker med mug :-(

Men for nu så fejler ambitionsniveauet da BESTEMT ikke noget!!

Må overveje en Nytårskur for blomsterfrø........

Godt nyt haveår herfra!!!!!

12 kommentarer:

  1. Kære Mette,
    Er vi ikke shopaholics udi tøj og sko - så er det frø, knolde og løg der lokker. Pyt med det! De frø du ikke får sået i år kan sagtens gemmes. Jeg har selv en hel container inde i køleskabet med tidligere sæsoners impulskøb. Det er herligt, ikke? Bare at gå og kigge på poserne og høre hvordan det rasler ... Det er næsten magisk!
    Jeg sender dig en masse gode tanker,
    Mathias

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er jo lige det - efter jeg er blevet haveejer kan jeg godt mærke jeg virkelig prioriterer at købe havetilbehør frem for tøj :-D
      Og ja - den er HELT særlig den raslen en ny frøpose har!

      Slet
  2. Hej Mette
    Ja jeg kan også meget nemt blive fristet til at købe frø, men prøver at lade være, da det sjældent lykkes for mig. Så hvert år siger jeg til mig selv, lad nu være, men falder i alligevel.
    Det er heldigvis noget andet med georginer, dem har jeg rimelig held med og bestanden vokser for hvert år, selvfølgelig er der også nogle der går til, men så der der plads til nogle nye:-)
    Har rettet adressen på min blog, der manglede lige et lille a, utroligt hvad et enkelt bogstav kan gøre:-)
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Super - tak for linket - ja georginer ER nok min allerstørste favorit - SÅ nem - eneste fejl er de ikke dufter - men så er det jo netop jeg tyer til sommerblomsterne og især lathyrus for at få duftesansen med ;o)

      Slet
  3. Nej, jeg tror faktisk aldrig, du lærer det, altså at holde igen med frøsåningen, og heldigvis. Jeg kan nu i modsætning til Mathias bedst lide at så frøene det år, jeg køber dem. Det er, som om jeg er et helt andet sted året efter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Samme her - gemmer skam frøene - men der ER nu bare noget magisk over forventningens glæde ved at sidde og kigge billeder og måske bestille nogen man ikke havde sidste år, eller tænke ARGH den der gik ikke for mig sidste år - skal jeg prøve igen....
      Og ja - det vidunderlige ved sommerblomsterne er netop muligheden for at skifte hele møget ud og prøve noget HELT andet - jeg ELSKER det!!

      Slet
  4. Havde også gang i min klikfinger i går aftes, så der er bestilt masser af frø hjem til hele haven. Har det som dig - skal live have supplere lidt fra andre steder også. Og så er det, at håber på, at få det hele sået og at frøene bliver til noget.
    Håber det går bedre med albuen, så du kan prikle og plante uden problemer og glæder mig til at se en blomstrende have :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Impecta lokkede med fri fragt, hvis man bestilte inden 31/12 - og da jeg havde smidt mig med den der grumme influenza som har hærget - ja så var jeg ekstra nem at lokke ;)
      Albuen har det efter omstændighederne godt. Jeg er stille og roligt ved at lære hvad jeg kan og ikke kan - jeg har desværre fået konstateret permanent nerveskade, så det bliver noget med fremover virkelig mærke efter hvor grænsen går - og så blive bedre til at huske der er elektrisk lys i min garage, så jeg kan sagtens gå ud og så en hverdagsaften - jeg behøver ikke lave det hele på en gang i weekenden ;o)

      Slet
  5. Hvis du finder nøglen til frøbegrænsningens kunst, ja så modtager jeg lykkeligt et hint!

    Her er der altid noget der ikke bliver sået, da jeg ikke har plads til det hele. Soveværelsesvinduerne bliver fyldt op, så min mand skuler til dem, og når der pottes om og prikles ud fra de små vindueskarmdrivhuse går det helt galt herhjemme. Ser ikke kønt ud i en periode indendøre med alle de potter og krus med lysegrønne plantebørn, men jeg ved jo hvor skønt det bliver i haven senere, så jeg kan ikke lade være...

    Dejlig aften og held og lykke med såarbejdet.
    Katinka

    SvarSlet
  6. Jeg kommer gerne med en dåse kager og nyder dine blomster.

    Fordelen ved blomsterfrø er vel den at det fylder mindre i skabe og skuffer end tøj og sko :p

    Ikke at jeg har grønne fingre ;)

    SvarSlet
  7. Alt hvad du skriver lyder meget bekendt... At bestille og modtage frø er bare lykken. Hellere for store end for små ambitioner, så pyt med at de ikke alle når at komme i jorden :-)


    SvarSlet
  8. God arbejdslyst med frøsåningen.
    Du bliver bestemt ikke arbejdsløs.
    Jeg glæder mig til at se resultatet.
    Ha´en god dag.

    SvarSlet